konopljina semena zdravilni učinki zdravje koristi

Zakaj je priporočljivo uživati konopljina semena?

Konopljina semena so popoln vir esencialnih maščobnih kislin, beljakovin, vitaminov in encimov ter veljajo za semena z najvišjo hranilno vrednostjo nasploh. Seveda pa ni le hranilna vrednost tista, ki naredi konopljina semena tako posebna; ponujajo nam številne blagodejne učinke (spodbujajo izgubo prekomerne teže, pripomorejo k hitrejšem okrevanju bolezni ali poškodb, znižujejo holesterol in krvni tlak, zmanjšujejo vnetja, itd.).

Splošno o konopljinem semenu

Konopljino seme je produkt opraševanja moške in ženske rastline konoplje. Vsako seme vsebuje genski zapis (karakteristike) starševskih rastlin, kateri določa višino rastline, morebitno odpornost na bolezni in zajedalce, velikost cvetov in koreninskega sestava, vsebnost kanabinoidov, itd. Ker pa imajo vsa konopljina semena skorajda enake zahteve za kalitev, rast in cvetenje, je genski zapis najpomembnejša lastnost za vzgojo zdrave rastline.

Konopljino seme je ovito v lupino, kar onemogoča vdor vlage in zraka. Zdravo seme lahko prepoznamo po svetlo do temo rjavi barvi s temnejšimi lisami, ki se z rahlim pritiskom med prsti ne poškoduje. V lupini semena se skriva zaloga hranilnih snovi ter kalček, ki nosi genski zapis.

bio konopljino seme slovenija nakup cena

Ko konopljino seme vzklije, iz njega najprej “pokuka” bela koreninica, kmalu za tem se skozi zemljo prebije tudi kalček. Šele po nekaj dneh se pojavijo pravi konopljini listi in kalček postane sadika. Ta faza rasti traja med 3 in 6 tedni, med katero se razvija koreninski sistem. Ko se konopljine korenine dovolj razvijejo, se rast znatno pospeši. Nastopi čas opraševanja. Moška rastlina konoplje opraši cvetove ženske rastline, v katerih se razvijajo semena.

Vpliv lune na setev konoplje

Stari Babilonci in Egipčani so konopljo sejali glede na lunine mene v korelaciji z geografsko lego. Še dandanes uporabljamo setveni koledar, ki je prav tako naravnan glede na lunine mene. Luna ima vpliv na dvigovanje tako morske gladine (plima in oseka), kot tudi vlage v prsti in sokov v sami rastlini. Čeprav ne obstajajo nikakršni znanstveni dokazi, ki bi to metodo potrdili ali ovrgli, je splošno znano, da imajo semena boljšo kaljivost, rastline hitreje rastejo ter proizvedejo večjo količino semen in cvetov.

Konopljina semena – Hranilna vrednost

Konopljino seme vsebuje več kot 30% esencialnih maščobnih kislin, približno 25% beljakovin ter znatne količine prehranskih vlaknin, vitaminov, mineralov in ogljikovih hidratov:

  • Esenscialne maščobne kisline – konopljina semena vsebujejo za človeka idealno razmerje omega 3 in omega 6 maščobnih kislin
  • Beljakovine – več kot 25% kalorij pridobimo iz visokokakovostnih, lahko prebavljivih beljakovin (iz chia in lanenih semen pridobimo približno 16-18%)
  • Vitamini – konopljina semena vsebujejo veliko vitaminov, ki se povečini zadržujejo v semenski lupini, zato so za optimalen vnos vitaminov priporočljiva neoluščena konopljina semena
    • Tiamin (Vitamin B1) – pripomore konverziji ogljikovih hidratov in aminokislin v energijo in je ključnega pomena za zdravo srce, mišice in živčni sistem
    • Riboflavin (Vitamin B2) – pomemben za rast, reprodukcijo, nastajanje rdečih krvničk, pripomore k zmanjšanju težav z vidom in skrbi za zdravo kožo
    • Niacin (Vitamin B3) – sodeluje pri presnovi ogljikovih hidratov, maščob in beljakovin ter spodbuja funkcionalnost prebavnega trakta, živčnega sistema in konverziji hrane v energijo
    • Piridoksin (Vitamin B6) – spodbuja nastanek protiteles v imunskem sistemu, ohranja funkcionalnost živčevja, uravnava krvni sladkor, presnavlja amino in maščobne kisline ter skrbi za razvoj živčevja in možganov pri otroku
    • Folna kislina (Vitamin B9) – zelo pomemben pri nastanku in ohranjanju novih celic ter skrbi za sintezo Ribonukleinske kisline (RNA) in Deoksiribonukleinske kisline (DNK) ter pripomore k zdravemu razvoju otroka v prvih tednih nosečnosti (preprečuje okvaro nevralne cevi)
    • Vitamin E – ščiti polinenasičene maščobne kisline, deluje kot antioksidant ter ima pomembno vlogo pri razvoju živčevja
  • Minerali – so neorganske snovi, katerih telo ni sposobno proizvesti in so ključnega pomena za harmonično delovanje celic in telesa
    • Kalcij – skupaj s fosforjem je zelo pomemben pri razvoju kosti in zobovja, pripomore k ohranjanju krvnega pritiska, preprečevanju nastanka krvnih strdkov, krčenja mišic in skrbi za normalno delovanje srca
    • Fosfor – skupaj s kalcijem skrbita za razvoj kosti in zobovja, pripomore k rasti in obnavljanju tkiva, skrbi za kislinsko-bazično ravnovesje celičnih tekočin in formira del fosfolipidnih molekul, katere so ključne komponente celičnih membran
    • Kalij – pripomore k telesnem ravnovesju in rasti, skrbi za ravnovesje vode med celicami in telesnimi tekočinami, ravnovesje elektrolitov, celično integriteto ter je ključnega pomena za pravilno delovanje srca, prenos živčnih impulzov
    • Magnezij – spodbuja absorpcijo kalija in kalcija, skrbi za mineralizacijo kosti, aktivacijo B vitaminov
    • Baker – skrbi za shranjevanje in metabolizacijo železa, formacijo hemoglobina in kolagena, pripomore k dovajanju kisika telesu in je potreben za razvoj možganov ter medcelično komunikacijo
    • Železo – ena glavnih komponent hemoglobina in mioglobina (mišični hemoprotein), katera skrbita za dovod kisika v krvi in mišicah. Železo je ključnega pomena za nastajanje celic, aminokislin, hormonov, živčnih prenašalcev in ATP-ja (služi kot vir energije)
    • Cink – pripomore encimski aktivnosti v celicah, spodbuja imunski sistem, rast, razvoj, celjenje ran in pomaga pri metabolizaciji beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov
    • Mangan – sodeluje pri formaciji vezivnega tkiva, kosti, reproduktivnih hormonov ter je ključnega pomena pri delovanju možganov in živčevja

Uporaba konopljinih semen

Konopljino seme (oluščeno ali neoluščeno) je polno vitaminov, mineralov, esencialnih maščobnih kislin ter beljakovin, vendar je le-teh nekoliko več v neoluščenem semenu, saj se jih kar nekaj zadržuje tudi v semenski lupini.
Konopljina semena se odlično podajo k kosmičem, sadju ali solati. Lahko jih uporabimo kot dodatek smoothijem, jogurtom, testeninam, sladicam, čokoladi in raznim omakam. Konopljino seme lahko tudi popražimo ali celo nakalimo in uživamo kot sveže kalčke.

Luščenje konopljinih semen

Ročno luščenje

Konopljina semena z nekaj dobre volje, potrpljenja in moči, lahko oluščimo tudi doma. Potrebujemo:

  • Trdno, ravno površino,
  • valjar,
  • čisto krpo ali kos blaga,
  • veliko posodo z vodo,
  • kuhalnico ali večjo žlico,
  • sito ali cedilo.
  • 0,5 kg konopljinih semen
cela in oluščena konopljina semena

Najprej semena razporedimo po površini (razporejena naj bodo v eni plasti, tesno skupaj) in jih pokrijemo s krpo. Nato z valjarjem semena večkrat povaljamo in stresemo v posodo z vodo. Večkrat premešamo, da lupina konopljinih semen priplava na površje, medtem ko konopljini srčki (oluščena semena) potonejo. Semensko lupino ločimo in postopek ponavljamo, dokler se ne znebimo vseh lupin. Preostanek precedimo in odstranimo morebitne nečistoče. Oluščena konopljina semena so pripravljena za uporabo, lahko pa jih posušimo in shranimo za kasnejšo rabo.

Strojno luščenje

Recepti

Konopljino mleko

Za pripravo konopljinega mleka potrebujemo 2 skodelici neoluščenih konopljinih semen, 6 skodelic vode ter električni mešalnik (blender). Vanj stresemo konopljina semena in prelijemo z vodo. Vključeno pustimo nekaj minut, dokler zmes ne postane motna in semena primerno zdrobljena. Mleko po želji precedimo in ga za teden dni shranimo v hladilnik. Po enem tednu je mleko pripravljeno za uživanje.

Maslo iz konopljinih semen

Za pripravo navadnega konopljinega masla potrebujemo skodelico oluščenih konopljinih semen, nekaj žličk olja (konopljinega, olivnega, itd.), po želji pa lahko dodamo žličko soli ali sladila. Oluščena konopljina semena stresemo v električni mešalnik (blender) in pustimo mešati nekaj minut, dokler semena ne začnejo izločati olja. Med tem, lahko dodamo žličko soli. Nato dodamo olje, da se maslo poveže skupaj. Ko dobite želeno gostoto, lahko maslu dodate tudi sladilo in še enkrat dobro premešate. Pripravljeno konopljino maslo shranjujte v hladilniku.

Konopljin pesto

Za pripravo konopljinega pesta potrebujemo 2 skodelici listov bazilike, 1/4 skodelice oluščenih konopljinih semen, 1/4 skodelice parmezana, 2-3 žlice ekstra deviškega olivnega ali konopljinega olja, strok česna in 1/2 žlice grobo mlete soli. Vse skupaj stresemo v mešalnik in mešamo dokler zmes ne postane homogena. Po želji lahko dodamo olje za bolj “gladek” pesto.

Blagodejni učinki konopljinih semen

  • Odličen vir esencialnih maščovnih kislin (Omega 3, Omega 6 in GLA)
  • Znižujejo raven LDL holesterola
  • Znižujejo krvni pritisk
  • Izboljšujejo kardiovaskularne funkcije
  • Izboljšujejo delovanje imunskega sistema
  • Povečujejo energijo in sposobnost metabolizacije
  • Zmanjšujejo simptome PMS-ja in menstrualnih krčev
  • Zmanjšujejo vnetja in simptome artritisa
  • Spodbujajo regeneracijo mišic
  • Pripomorejo k tretiranju suhe kože in težav lasišča
  • itd.

Avtor: L. O.

Viri
  • https://www.hempbasics.com/shop/hemp-seed-nutrition
  • https://www.healthline.com/nutrition/6-health-benefits-of-hemp-seeds
  • https://www.huffingtonpost.com.au/2017/01/16/8-things-you-should-really-know-about-hemp-seeds_a_21656124/?guccounter=1
  • https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10681-004-4811-6
  • http://www.wakingtimes.com/2016/03/14/hemp-seed-the-most-nutritionally-complete-food-source/
  • http://absolutenaturestore.com/index.php?route=information/information&information_id=12
  • https://www.hempoilcan.com/why-hemp/vitamins-and-minerals-found-in-hemp/
  • https://www.positivehealthwellness.com/diet-nutrition/8-nutritional-benefits-hemp-seeds/
  • http://www.seedguides.info/hemp-seeds/
  • https://www.mamanatural.com/hemp-seeds-benefits/
  • https://draxe.com/7-hemp-seed-benefits-nutrition-profile/
  • https://www.hippiebutter.com/newshow-to-make-hemp-seed-butter-5-ways/
  • https://hempseedhealth.com/shelling-hemp-seeds/
  • https://ohmyveggies.com/hemp-seed-recipes/

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja